On toukokuu, virallisesti “Small Business Month” vuodelle 2014. Kuukausi alkaa hyvillä uutisilla: ADP raportoi, että pienet yritykset lisäsivät huhtikuussa 82 000 työpaikkaa. Ja NFIP, National Federation of Independent Business, raportoi, että sen optimismiindeksi oli 95, mikä on taso, jota ei ole nähty sitten lokakuun 2007.
Hyviä uutisia synkän todellisuuden vastapainona
Näitä hyviä uutisia hämärtävät jatkuvat raportit luonnonkatastrofeista, jotka vaikuttavat yritysten omistajiin eri puolilla maata: maastopalot Etelä-Kaliforniassa, ankarat myrskyt Keskiosavaltioissa ja itärannikon hurrikaanikausi aivan nurkan takana. Ja kun kirjoitan tätä, tiedän, että on kulunut vuosi tornadosta, joka tuhosi Mooressa Oklahomassa vuonna 2013.
Yritys ei voi millään selviytyä joistakin näistä katastrofeista.
Mutta jokainen yritys voi ryhtyä toimiin selviytyäkseen hätätilanteista ja estääkseen niistä muodostumasta katastrofeja. NFIB osoittaa polulle: “Hätävalmius on rakennettava organisaation kulttuuriin.”
Rakenna valmiuskulttuuria
Suunnitelman omaaminen ja sen harjoittaminen auttaa pitkälle rakentamaan tuota tarpeellista “kulttuuria”. (Itse asiassa, jos suunnitelmaa EI ole, se sulkee lähes kaikki mahdollisuudet siihen.) Verkossa on paljon erinomaisia resursseja, jotka auttavat sinua rakentamaan suunnitelmasi – FEMA:lta, Department of Homeland Securitylta ja Punaiselta Ristiltä. Jopa NFIB:llä on hyvä aloitusartikkeli.
Parhaissa suunnitelmissa on myös aikataulutettu harjoitus. Jokaisen on ymmärrettävä hätä- tai turvavarusteiden perusteet. Monissa tapauksissa, kun hätä lakko, jotkut työntekijät voivat olla kadoksissa. Toisten on tehostettava tehdäkseen töitä, jotka eivät yleensä ole heidän. Harjoittelulle ei ole aikaa katastrofin sattuessa.
Mukauta liiketoiminnan jatkuvuussuunnitelmaasi
Suurin osa yleisistä suunnitelmista ei kuitenkaan todellakaan mene niihin yksityiskohtiin, jotka tekevät suunnitelmasta tehokkaan tietylle yrityksellesi!
Näiden aukkojen korjaamiseksi kokoamme sarjan lyhyitä videoita. Jokainen käsittelee yhtä mahdollisesti “puuttuvaa osaa” tyypillisestä pienyritysten jatkuvuussuunnitelmasta.
Voit nähdä kolme ensimmäistä videota nyt. Ne kattavat eri osa-alueita hätäviestinnän liiketoimintaympäristössä. Alle 16 minuutissa saat tervejärkisiä suosituksia, jotka pätevät, jos palveluissa on tilapäisiä häiriöitä, rakennuksia vaurioituu tai koko työpaikkasi tulee käyttökelvottomaksi.
Mielenkiintoista kyllä, juuri viime viikolla tuli raportti Tinker Federal Credit Unionilta, jonka Mooressa sijaitseva sivukonttori kävi läpi Oklahoman tornadon. Yksi sen suosituksista: “Paranna paikan päällä tapahtuvaa viestintää katastrofin aikana.”